duminică, 24 mai 2015

Un poet-martir, căpitanul Nicolae Vulovici

Nicolae Vulovici (n. 8 iunie 1877, Calafat, judeţul Dolj - d. 8 septembrie 1916, Miercurea Ciuc, judeţul Harghita) a fost un poet şi ofiţer în armata română în timpul Primului Război Mondial.

A scris versuri ostăşeşti, a făcut parte din primul colectiv de conducere al revistei "Ramuri" şi a fost unul dintre primii poeţi ai acestei publicaţii. A fost unul dintre membrii fondatori ai "Noii reviste oltene". A mai colaborat la publicaţiile "Semănătorul", "Neamul românesc literar", "Junimea literară" şi altele. A publicat în timpul vieţii sale volumele "Vitejeşti, Poezii" în anul 1906 şi "Stihuri oţelite" în anul 1909.

A căzut la datorie la data de 8 septembrie 1916, în luptele purtate de armata română pentru eliberarea oraşului Odorheiul Secuiesc, lovit în frunte de un glonte duşman.
     
Modul în care şi-a dorit să cadă pentru ţara sa l-a descris într-una din poeziile sale:

„"De-o fi să mor, tu, Doamne, dă-mi”

„O moarte vitejească,”

„Un glonte-n floarea din chipiu - în lupte mă izbească!”

„Nu voi să mor pe căpătâi - cum mor toţi nevoiaşii,”

 „Pe-oţele ori pe-un muşuroi - adorm de veci ostaşii!”

 „Schilavu-mi trup înfăşurat - în pânza tricoloră,”

„Mi-l plângă trâmbiţaşii mei - nu mamă, nu suroră...”

 „Cu coif, cu armele gătit - un mire-ales de moarte -”

 „Nu cioclii pe grumazul lor: soldaţii să mă poarte!"”


Bibliografie




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu